تماس با ما

فید خبر خوان

نقشه سایت

فروشگاه کانواس (بوم مدل کسبوکار) آرباکو

بوم مدل کسب و کار، هم‌چنان‌که از واژه‌ی بوم (و کانواس Canvas) مشخص است، یک مدل تصویری و ترسیمی است. ما در آراباکو به صورت متنی و تصویری بوم شغل های پرکاربرد امروزی بازار ایران را ارائه خواهیم داد.


آگاهی ما از سیارک‌های اسرارآمیز نزدیک زمین غنی از فلز به‌وسیله "Mini psyches"


آگاهی ما از سیارک‌های اسرارآمیز نزدیک زمین غنی از فلز به‌وسیله "Mini psyches"

چکیده

تحقیقی جدید روی سیارک‌های غنی از فلز اطلاعاتی درباره ریشه و ترکیبات این اجسام نادر آشکار می‌کند که می‌توانند روزی استخراج شوند.

موضوع اصلی

سیارک‌های نزدیک زمین غنی از فلز یا NEAs، نادر هستند ولی وجودشان امکان کنجکاوی را به وجود می‌آورد که آهن، نیکل و کبالت می‌توانند روزی برای استفاده در زمین یا فضا استخراج شوند.

تحقیقی جدید که در ژورنال Planetary Science(علوم نجومی) منتشر شده، دو سیارک غنی از فلز را در فضای کیهانی خودشان بررسی کرد تا بیشتر درباره ریشه، ترکیبات و رابطه بین شهاب‌سنگ‌های یافت شده در زمین اطلاعات به دست آورد.

تصور بر این بوده است که این NEAs غنی از فلز، زمانی به وجود آمده‌اند که هسته‌های سیاره‌های درحال‌توسعه به طور فاجعه باری در تاریخ منظومه شمسی قبلاً نابود شده‌اند، ولی اطلاعات زیادی از آن‌ها در دسترس نیست. تیمی از دانشجویان به رهبری استادیار علوم نجومی دانشگاه آریزونا ویشنو ردی (Vishnu Reddy)، سیارک‌های 1986 DAو 2016 ED85را مطالعه کردند و کشف کردند که علائم طیفی آن‌ها کاملاً شبیه به سیارک 16 Psyche، یعنی بزرگ‌ترین جسم غنی از فلز در منظومه شمسی، می‌باشد.Psyche که در کمربند سیارکی بین مدارهای مریخ و مشتری، بیشتر نزدیک به زمین واقع شده، هدف موردنظر مأموریت NASAs Psycheمی‌باشد.

سر مؤلف جیوآن سانچز (Juan Sanchez) که در مؤسسه علوم نجومی (Planetary Science Institute) مستقر می‌باشد، گفت: "تحلیل ما نشان می‌دهد که NEAs سطوحی با 85% فلز مانند آهن و نیکل و 15% مواد سیلیکاتی هستند که اساساً تخته‌سنگ است. این سیارک‌ها شبیه به برخی از شهاب‌سنگ‌های سنگی آهنی مانند مزوسیدریت (mesosiderite) یافت شده در زمین می‌باشند."

ستاره‌شناسان دهه‌ها فکر کرده‌اند که سطح سیارک Psyche از چه چیزی ساخته شده است. با مطالعه روی NEAs غنی از فلز که نزدیک به زمین آمده‌اند، امیدوارند که شهاب‌سنگ‌های خاصی را شناسایی کنند که مشابه سطح Psyche باشند.

ردی (Reddy)، بازرس اصلیبورسیه ناسا که سرمایه اولیه این کار را تهیه نمود، گفت: "وقتی من دانشجوی فوق‌لیسانس بودم، باهدف شناسایی و مشخص‌کردن NEAs نادر مانند این سیارک‌های غنی از فلز، در 2005 زمینه‌یابی ترکیبی جمعیت NEA را شروع کردیم. پاداش ما این است که این Mini psyches را که این‌قدر به زمین نزدیک هستند را کشف کرده‌ایم."

آدام باتل (Adam Battle)، همکار مؤلف این مقاله همراه با دانشجویان فوق‌لیسانس آزمایشگاه علوم نجومی و قمری، بنجامین شارکی (Benjamin Sharkey) و تئودور کاریتا (Theodore Kareta) و دانشجوی لیسانس بخش علوم زمینی دیوید کانتیلو (David Cantillo)، گفتند: "یک شیء فلزی 50 متری (164 فوت) مشابه با دو سیارکی که ما مطالعه کردیم، در آریزونا Meteor Crater (دهانه شهاب‌سنگ یا گودال حاصل از برخورد شهاب‌سنگ به زمین) را به وجود آوردند. "

این مقاله پتانسیل استخراج 1986 DAرا کشف کرده و دریافته است که میزان آهن، نیکل و کبالتی که می‌تواند در سیارک وجود داشته باشد از ذخایر جهانی این فلزات بیشتر است.

بعلاوه، وقتی سیارکی به طور فاجعه باری نابود می‌شود، چیزی به نام خانواده سیارک (شاخه‌ای از سیارک‌های کوچک که ترکیبات و مسیرهای مداری مشابهی دارند) را پدید می‌آورد.

این تیم از ترکیبات و مدارهای سیارک‌های 1986 DAو 2016 ED85 استفاده کردند تا چهار خانواده سیارک را در ناحیه بیرونی کمربند سیارکی اصلی شناسایی کنند که برای بزرگ‌ترین ذخایر اجسام کوچک در بخش داخلی‌تر منظومه شمسی حکم خانه را دارد. این موضوع سبب ایجاد ناحیه‌ای می‌شود که اکثریت بزرگ‌ترین سیارک‌های فلزی معروف شامل 16 Psyche مستقر می‌باشند.

کانتیلو (Cantillo) گفت: "ما معتقدیم که این دو Mini psyches ، احتمالاً قطعاتی از یک سیارک فلزی بزرگتری در کمربند اصلی هستند، ولی خود 16 Psyche نمی‌باشد. احتمال دارد که برخی از شهاب‌سنگ‌های آهنی و سنگی - آهنی یافت شده در زمین بتوانند از آن ناحیه در منظومه شمسی هم بیایند."

یافته‌های این مقاله بر اساس مشاهدات تجهیزات تلسکوپ مادون‌قرمز ناسا در جزیره هاوایی می‌باشد. این کار توسط برنامه مشاهدات اشیاء نزدیک به زمین ناسا، سرمایه‌گذاری شده به‌طوری‌که تجهیزات تلسکوپ مادون‌قرمز ناسا نیز روی آن سرمایه‌گذاری نموده است.

 

 

منبع موضوع:

مواد و موضوعات توسط دانشگاه آریزونا (University of Arizona) تهیه شدند.

نکته: محتوا ممکن است از نظر سبک نگارشی و طول مطلب، ویرایش شده باشد.

 

ژورنال مرجع:

جیوآن سانچز (Juan Sanchez)، ویشنو ردی (Vishnu Reddy)، ویلیام ف. بوتک (William F. Bottke

آدام باتل (Adam Battle)، بنجامین شارکی (Benjamin Sharkey)، تئودور کاریتا (Theodore Kareta

نیل پیرسون (Neil Pearson)، دیوید کانتیلو (David Cantillo).

مشخصات فیزیکی سیارک های نزدیک زمین غنی از فلز 6178 (1986 DA) و 2016 ED85

Physical Characterization of Metal-rich Near-Earth Asteroids 6178 (1986 DA) and 2016 ED85

 

ژورنال Planetary Science(علوم نجومی)، 2021؛ 2 (5): 205 DOI: 10.3847/PSJ/ac235f

  انتشار : ۲۳ آذر ۱۴۰۰               تعداد بازدید : 673

برچسب های مهم

دیدگاه های کاربران (0)

محبوب ترین ها


مطالب تصادفی

  • پروپوزال مدل کسب‌وکار آموزشگاه زبان Business model Educational language
  • پروپوزال مدل کسب وکار آموزشگاه رانندگی Business model driver licience
  • پروپوزال مدل کسب‌وکار امور مشترکین  Business model proposal Subscriber Affairs
  • پروپوزال مدل کسب‌وکار داروخانه دامپزشکی Business model proposal Veterinary Pharmacy
  • پروپوزال مدل کسب‌وکار داروخانه Business model proposal  Pharmacy
  • یادگیری انسان می‌تواند در ماده جامد دو برابر گردد
  • یافتن اشیاء گمشده به‌وسیله ربات
  • میکروب‌های خورشیدی برای تغذیه جهان!
  • مسیریابی فعالیت عضله به‌وسیله لباس
  • معادله جهانی شکل تخم‌مرغ

آذربایجان غربی، مهاباد، مجتمع تجاری و اداری نور، واحد 341، شتابدهنده کسبوکار کارما

بحث مدل کسب و کار با اصطلاح Business Model Canvas یا بوم مدل کسب و کار یا کانواس کسب و کار گره خورده است. ما در آرباکو به صورت کاملا ساده بوم کسبوکارهای مختلف را ارائه دهده و در مورد آن ها توضیحاتی را خواهیم داد.