تماس با ما

فید خبر خوان

نقشه سایت

فروشگاه کانواس (بوم مدل کسبوکار) آرباکو

بوم مدل کسب و کار، هم‌چنان‌که از واژه‌ی بوم (و کانواس Canvas) مشخص است، یک مدل تصویری و ترسیمی است. ما در آراباکو به صورت متنی و تصویری بوم شغل های پرکاربرد امروزی بازار ایران را ارائه خواهیم داد.


اثر هورمون گرسنگی (ghrelin) در تصمیم‌گیری‌های پولی


اثر هورمون گرسنگی (ghrelin) در تصمیم‌گیری‌های پولی

چکیده:

سطح بالای هورمون گرلین که باعث تحریک اشتها است، اولویت بیشتری را به پاداش‌های مالی فوری و کوچک‌تر نسبت به پاداش‌های بزرگ‌تر می‌دهد.

موضوع اصلی:

سطح بالای هورمون ترشح شده از معده بنام ghrelin که محرک اشتها نیز می‌باشد، به‌جای اینکه پاداش‌های مالی بیشتری را بپذیرد، پاداش‌های مالی سریع و کمتر را ترجیح می‌دهد. نتایج مطالعه از ENDO 2021 ، جلسه سالیانه انجمن غدد درون‌ریز (Endocrine Society) ارائه شده است.

بازرس فرانزیسکا پلیسو (Franziska Plessow)، استادیار پزشکی در بیمارستان عمومی ماساچوست و آموزشگاه پزشکی هاروارد در بوستون گفت که این تحقیق شواهد تازه‌ای از انسان‌هایی که گرلین یا اصطلاحاً "هورمون گرسنگی"، بر تصمیم‌گیری پولی آنان اثر می‌گذارد را ارائه می‌کند. او گفت یافته‌های تحقیقاتی اخیر در جوندگان حاکی از این بود که گرلین ممکن است در رفتارها و انتخاب‌های الکی و ازروی هوس مقداری نقش داشته باشد.

پلیسو (Plessow) گفت: "نتایج ما نشان می‌دهند که گرلین ممکن است نسبت به آنچه که قبلاً در تصمیم‌گیری و رفتار مرتبط با پاداش مثل انتخاب‌های پولی در انسان تصدیق و اقرار شده‌اند، حتی نقش بیشتری را داشته باشد. امید است که این موضوع الهام‌بخش تحقیقات آینده درباره نقش گرلین در رفتار و تصور انسانی مستقل از غذا باشد."

گرلین به مغز سیگنال می‌دهد که نیاز به غذا دارد و ممکن است مسیرهای مغزی کنترل‌کننده پردازش، پاداش را تنظیم نماید. سطح گرلین در کل روز نوسان می‌کند که به جذب غذا و متابولیسم فرد بستگی دارد.

این مطالعه روی 84 شرکت‌کننده زن بین 10 تا 22 سال انجام شد، به‌طوری‌که 50 نفر مشکل تغذیه‌ای با وزن پایین مثل بی‌اشتهایی عصبی (anorexia nervosa) داشته و 34 نفر شرکت‌کننده سالم کنترل بودند. تیم تحقیق پلیسو (Plessow) قبل و بعد از یک وعده غذای استاندارد که برای تمام شرکت‌کنندگان یکسان بود، سطح گرلین کل خون را آزمایش کردند، به‌طوری‌که همه آن ها قبل از آن ناشتا بودند. بعد از میل غذا، از شرکت‌کنندگان تست تصمیمات مالی فرضی بنام کاهش ارزش تأخیری (delay discounting task) گرفته شد. از آن ها تقاضا شد که برای نشان‌دادن اولویت‌هایشان برای یک پاداش پولی فوری و کوچک‌تر یا یک پاداش تأخیری و بزرگ‌تر مثلاً دریافت 20 $ در امروز یا دریافت 80 $ در 14 روز دیگر، یک گزینه را انتخاب نمایند.

محققان گزارش کردند که در زنان جوان و دختران سالم با سطح گرلین بالاتر احتمال بیشتری وجود داشت که پاداش پولی فوری ولی کمتر را بیش از انتظار پول دیرتر ولی بیشتر را انتخاب نمایند. پلیسو (Plessow) گفت که این اولویت حاکی از انتخاب الکی‌تر و ازروی هوس می‌باشد.

رابطه بین سطح گرلین و انتخاب پول در شرکت کندگان دارای مشکل تغذیه‌ای با وزن پایین مطابق با سن وجود نداشت. افراد دارای این اختلال معلوم است که نسبت به گرلین مقاومت می‌کنند و پلیسو (Plessow) گفت که یافته‌های او ممکن است شاخص دیگری از عدم ارتباط بین سیگنال‌دهی گرلین و رفتار در این جمعیت باشد.

این مطالعه وجوهاتی را از مؤسسه‌های ملی سلامت (National Institutes of Health) و جایزه کمک تحقیقاتی اعتماد (Trust Research Fellowship Award) چارلز ا. کینگ (Charles A. King) به پلیسو (Plessow) را دریافت نموده است. نایلا شیرالییوا (Naila Shiraliyeva)، پزشک و همکار تحقیقاتی در بیمارستان عمومی ماساچوست، یافته‌های این مطالعه را در جلسه ارائه کرده است.

 

منبع موضوع:

مواد و موضوعات توسط انجمن غدد درون‌ریز (The Endocrine Society ) تهیه شدند.

 

نکته: محتوا ممکن است از نظر سبک نگارشی و طول مطلب، ویرایش شده باشد.

  انتشار : ۲۵ آذر ۱۴۰۰               تعداد بازدید : 497

برچسب های مهم

دیدگاه های کاربران (0)

محبوب ترین ها


مطالب تصادفی

  • پروپوزال مدل کسب‌وکار آموزشگاه زبان Business model Educational language
  • پروپوزال مدل کسب وکار آموزشگاه رانندگی Business model driver licience
  • پروپوزال مدل کسب‌وکار امور مشترکین  Business model proposal Subscriber Affairs
  • پروپوزال مدل کسب‌وکار داروخانه دامپزشکی Business model proposal Veterinary Pharmacy
  • پروپوزال مدل کسب‌وکار داروخانه Business model proposal  Pharmacy
  • یادگیری انسان می‌تواند در ماده جامد دو برابر گردد
  • یافتن اشیاء گمشده به‌وسیله ربات
  • میکروب‌های خورشیدی برای تغذیه جهان!
  • مسیریابی فعالیت عضله به‌وسیله لباس
  • معادله جهانی شکل تخم‌مرغ

آذربایجان غربی، مهاباد، مجتمع تجاری و اداری نور، واحد 341، شتابدهنده کسبوکار کارما

بحث مدل کسب و کار با اصطلاح Business Model Canvas یا بوم مدل کسب و کار یا کانواس کسب و کار گره خورده است. ما در آرباکو به صورت کاملا ساده بوم کسبوکارهای مختلف را ارائه دهده و در مورد آن ها توضیحاتی را خواهیم داد.