تماس با ما

فید خبر خوان

نقشه سایت

فروشگاه کانواس (بوم مدل کسبوکار) آرباکو

بوم مدل کسب و کار، هم‌چنان‌که از واژه‌ی بوم (و کانواس Canvas) مشخص است، یک مدل تصویری و ترسیمی است. ما در آراباکو به صورت متنی و تصویری بوم شغل های پرکاربرد امروزی بازار ایران را ارائه خواهیم داد.


احساس حسادت ابزار قوی کردن رابطه دوستی‌ها


احساس حسادت ابزار قوی کردن رابطه دوستی‌ها

چکیده:

حسادت برای حفظ دوستی‌ها مهم است، چراکه برای سلامت عاطفی و جسمی حیاتی می‌باشد. این مطالعه دریافته است که احساس حسادت به میزان دوستی و رفتار انگیزشی برای حفظ دوستی، واسته است.

موضوع اصلی:

سبز بودن در زمان رویارویی با دوستی‌ها مخصوصاً در پندمی، امکان ندارد که چیز بدی باشد. داشتن دوست نشانه سلامتی است. نداشتن دوست به ریسک بزرگ‌تری مثل مرگ بر اثر بیماری قبلی و مریض شدن از ویروس‌ها، ارتباط دارد.

یک مطالعه جدید از دانشگاه دولتی آریزونا ( Arizona State University) یا همان ASU، دانشگاه دولتی اوکلاهاما (Oklahoma State University) و دانشکده همیلتون (Hamilton College) دریافته است که احساس حسادت می‌تواند ابزار مفیدی برای حفظ دوستی‌ها تلقی گردد. احساس حسادت به میزان دوستی و رفتار انگیزشی در جهت حفظ آن دوستی مرتبط است. این مطالعه به طور آنلاین در ژورنال روان‌شناسی اجتماعی و شخصیت (Personality and Social Psychology) در 11 آگوست منتشر شده است.

جایمای آرونا کرمز (Jaimie Arona Krems) که از دانشگاه دولتی آریزونا دکترا گرفته است و اکنون استادیار روان‌شناسی دانشگاه دولتی اوکلاهاما می‌باشد گفت: "دوستان فقط مایه سرگرمی نیستند. آنها مخصوصاً در اوضاع فعلی ما با وجود شیوع ویروس کووید-19، منبع مهمی به شمار می‌روند. دوستان در طی نزاع‌ها نقش حمایتی دارند، در برابر تنهایی نقش سپر را دارند و می‌توانند حتی در صورت نیاز ما به آنها، منابع تحمل شرایط سخت زندگی را فراهم آورند. ما خواستیم درک کنیم که چگونه دوستی‌ها را حفظ نماییم ولی دریافتیم که احساس حسادت می‌تواند برای نگه‌داشتن دوستی‌ها مثل یک ابزار عمل نماید."

 

 

عامل سوم

تمام تهدید به دوستی‌ها، حسادت برانگیز نیستند. اگر بهترین دوست فردی مهاجرت کند، آن فرد به‌جای حسادت، بیشتر احساس غم و عصبانیت می‌کند. ولی وقتی دوستی‌ها توسط شخص دیگری مثل یک پارتنر رمانتیک جدید یا دوست جدیدی در سرکار تهدید شود، احساس غالب، احساس حسادت است.

تغییر میزان و شدت احساس حسادت به این موضوع بستگی دارد که میزان تهدیدهای شخص ثالث به جایگزین‌کردن شخص دیگری در دوستی فعلی چقدر است. در بهترین دوستی که یک پارتنر رمانتیک را پیدا می‌کند نسبت به آن‌هایی که پتانسیل داشتن یک دوست جدید را دارند، احساس حسادت کمتری ظاهر می‌شود.

داگلاس کنریک (Douglas Kenrick)، استاد روان‌شناسی در ASU و مؤلف این مقاله گفت: "تهدیدهای شخص ثالث به دوستی، فقط به بهترین دوستی که زمانش را دور از ما صرف می‌کند مرتبط نیست. اهمیت موضوع اینجاست که آیا فردی که آن ها زمانشان را با او می‌گذرانند، می‌تواند به‌عنوان یک دوست، جایگزین ما بشود. ما دریافتیم که افراد نسبت به بهترین دوستشان که همان میزان زمان را که با یک پارتنر رمانتیک جدید می‌گذراند با یک آشنای جدید هم می‌گذراند، کمتر احساس حسادت می‌کنند که این بدان معناست که آنچه که باعث می‌شود ما بیشترین حسادت را داشته باشیم این است که احتمال دارد ما جایگزین شویم."

محافظت از دوستی

احساس حسادت به جایگزین شدن، به رفتارهایی وابسته است؛ رفتارهایی که می‌توانند بر تهدیدهای شخص ثالث غلبه کرده و بر آن ها مسلط شوند، مثلاً سعی کنیم که زمان بهترین دوست خود را انحصاراً از آن خود کنیم و عواطف و احساسات آن ها را بامهارت مدیریت کنیم.

کیلاه ویلیامز (Keelah Williams)، دانشیار روان‌شناسی دانشکده همیلتون که دکترا و مدرک حقوق خود را در ASU گرفته است، گفت: "این رفتارها با هم "گارد دوستی" نامیده می‌شوند و در فرهنگ‌ها و همچنین در حیوانات غیرانسانی اتفاق می‌افتد. اسب‌های وحشی ماده با گازگرفتن و لگدزدن به اسب‌های ماده دیگر شناخته می‌شوند"

تمام رفتارهای گارد دوستی روی کنترل بهترین دوست متمرکز نیستند؛ حسادت همچنین افراد را متعهد می‌کند که بهترین دوست باشند.

آتنا آکتیپیس (Athena Aktipis)، استادیار روان‌شناسی در ASU و مؤلف این مقاله گفت: "گاهی اوقات حسود شدن می‌تواند یک علامت و نشانه باشد، نشانه‌ای که یک دوستی در حال تهدید شدن است و این علامت و نشانه می‌تواند به ما کمک کند که ناگهان تصمیم بگیریم که در دوستی‌هایمان سرمایه‌گذاری نماییم، دوستی‌هایی که ممکن است غفلت کرده باشیم."

این مطالعه توسط PhilanthropicEducation Organization International Scholar Award (جوایز پژوهشی بین‌المللی سازمان آموزش خیریه) که کرمز (Krems) را حمایت می‌کرد، سرمایه‌گذاری شده است.

منبع موضوع:

مواد و موضوعات توسط دانشگاه دولتی آریزونا (Arizona State University) تهیه شدند.

 

نکته: محتوا ممکن است از نظر سبک نگارشی و طول مطلب، ویرایش شده باشد.

ژورنال مرجع:

جایمای آرونا کرمز (Jaimie Arona Krems)، کیلاه ا. ج. ویلیامز (Keelah E. G. Williams)، آتنا آکتیپیس (Athena Aktipis)، داگلاس ت. کنریک (Douglas T. Kenrick).

حسادت دوستی: یک ابزار برای حفظ دوستی‌ها در مواجهه با تهدیدهای شخص ثالث؟

Friendship jealousy: One tool for maintaining friendships in the face of third-party threats?

ژورنال روان‌شناسی اجتماعی و شخصیت (Personality and Social Psychology)، 2020؛ DOI: 10.1037/pspi0000311

  انتشار : ۲۵ آذر ۱۴۰۰               تعداد بازدید : 526

برچسب های مهم

دیدگاه های کاربران (0)

محبوب ترین ها


مطالب تصادفی

  • پروپوزال مدل کسب‌وکار آموزشگاه زبان Business model Educational language
  • پروپوزال مدل کسب وکار آموزشگاه رانندگی Business model driver licience
  • پروپوزال مدل کسب‌وکار امور مشترکین  Business model proposal Subscriber Affairs
  • پروپوزال مدل کسب‌وکار داروخانه دامپزشکی Business model proposal Veterinary Pharmacy
  • پروپوزال مدل کسب‌وکار داروخانه Business model proposal  Pharmacy
  • یادگیری انسان می‌تواند در ماده جامد دو برابر گردد
  • یافتن اشیاء گمشده به‌وسیله ربات
  • میکروب‌های خورشیدی برای تغذیه جهان!
  • مسیریابی فعالیت عضله به‌وسیله لباس
  • معادله جهانی شکل تخم‌مرغ

آذربایجان غربی، مهاباد، مجتمع تجاری و اداری نور، واحد 341، شتابدهنده کسبوکار کارما

بحث مدل کسب و کار با اصطلاح Business Model Canvas یا بوم مدل کسب و کار یا کانواس کسب و کار گره خورده است. ما در آرباکو به صورت کاملا ساده بوم کسبوکارهای مختلف را ارائه دهده و در مورد آن ها توضیحاتی را خواهیم داد.