تماس با ما

فید خبر خوان

نقشه سایت

فروشگاه کانواس (بوم مدل کسبوکار) آرباکو

بوم مدل کسب و کار، هم‌چنان‌که از واژه‌ی بوم (و کانواس Canvas) مشخص است، یک مدل تصویری و ترسیمی است. ما در آراباکو به صورت متنی و تصویری بوم شغل های پرکاربرد امروزی بازار ایران را ارائه خواهیم داد.


در صورت ساماندهی وسایل نقلیه خودران نفعشان بیشتر از ضررشان است.


در صورت ساماندهی وسایل نقلیه خودران نفعشان بیشتر از ضررشان است.

چکیده

کارشناسان مضرات و مزایای بالقوه مرتبط با استقرار وسایل نقلیه خودران (AVs) در جاده‌های ایالات متحده آمریکا (U.S.) و پیش‌بینی‌هایی که این مزایا اساساً در صورت ساماندهی، بیشتر از مضرات بالقوه‌شان خواهد بود را ارزیابی کرده‌اند.

موضوع اصلی

گروهی از کارشناسان خبره بین‌رشته‌ای، ریسک‌ها و مزایای بالقوه مرتبط با حضور وسایل نقلیه خودران (AVs) در جاده‌های ایالات متحده و پیش‌بینی‌هایی که تنها در صورت ساماندهی، این مزایا بیشتر از ریسک‌های بالقوه آن‌ها خواهد بود را تعیین و بررسی کرده‌اند.

ولجکو دوبلجیوی (Veljko Dubljevi) اولین مؤلف این مقاله و استادیار برنامه STS (علم، فناوری و جامعه) در دانشگاه دولتی کارولینای شمالی می‌گوید: "ما خواستیم ارزیابی کنیم که مزایا و مضرات مرتبط با AVs چه چیزهایی هستند و برای به‌حداقل‌رساندن این مضرات و به حداکثر رساندن این مزایا بهترین استراتژی اجرایی چیست."

حضور و استقرار AVs در جاده‌های عمومی یک موضوع اجتماعی پیچیده است که هر چیزی از اخلاقیات گرفته تا مهندسی حمل‌ونقل جهت برنامه‌ریزی هوش مصنوعی را در برمی‌گیرد.

دوبلجیوی (Dubljevi) می‌گوید: "روش‌های زیادی برای ارزیابی چنین مشکلات اجتماعی پیچیده‌ای وجود ندارد. می‌توان یک رویکردی را ارائه نمود که شامل تجزیه این مشکل بزرگ به مجموعه‌ای از سؤالات خاص‌تر و ارزیابی جداگانه مزایای بالقوه و مضرات متفاوت باشد. این رویکرد تحلیل تصمیم چندمعیاره نامیده می‌شود و همین کاری است که ما در اینجا انجام دادیم."

در این مقاله، محققان چهار سناریوی متفاوت را برای آینده AVs ارائه کردند:

  • Avsمجاز به حرکت در جاده‌های عمومی نیستند.
  • Avsبدون آیین‌نامه، مجاز به حرکت هستند.
  • Avsمجاز هستند ولی ساماندهی می‌شوند.
  • Avsساماندهی می‌شوند و تنها می‌توانند تحت تملک اپراتورهای ناوگان تجاری باشند.

محققان گروهی از 19 کارشناس خبره در موضوعاتی مانند علم کامپیوتر، علوم سیاسی، حمل‌ونقل و اخلاقیات را گرد هم جمع کرده و تشکیل جلسه دادند.

محققان فهرستی از 13 ضرر بالقوه و 8 منفعت بالقوه مرتبط با استقرار AVs رانیز تهیه کردند. این فهرست بر اساس مستنداتی از آکادمی‌های ملی و دیگر نمایندگان فدرال و همچنین مطالب ارائه شده از گروه کارشناسان خبره که برای این مقاله جلسه تشکیل داده بودند، فراهم شده است. مضرات بالقوه شامل ارزیابی‌های ریسک بیشتر، مرگ‌ومیرهای تصادفات یا موارد آسیب جرحی می‌باشد. مزایای بالقوه شامل ارزیابی‌های منافع اقتصادی و کم کردن تأثیر محیطی به‌وسیله کاهش راه‌بندان می‌باشد.

سپس این گروه کارشناسان خبره روی چهار سناریوی استقرار AV باهدف تعیین این مطلب تجدیدنظر کردند که کدام سناریو بهترین نسبت منافع به مضرات را دارد.

جورج لیست (George List) مؤلف همکار این مقاله و استاد مهندسی در دانشگاه دولتی کارولینای شمالی می‌گوید: "برای بررسی اثر بالقوه استقرارAVsباید آن‌ها را با نمونه اصلی مقایسه کنید. نمونه اصلی وضع فعلی امور ما بود و وضع فعلی امور ما یعنی اینکه تعداد بیش از اندازه مرگ‌ومیر و آسیب در جاده‌های ایالات متحده وجود دارد."

"ازآنجایی‌که AVsکامل نیستند، تمام پیش‌بینی‌های ما حاکی از این است که آن‌ها در جهت درست یک گام برداشته‌اند. ممانعت از استفاده AVsدر جاده‌های ایالات متحده حداقل سناریوی امیدوارکننده بود."

به‌هرحال این گروه کارشناس خبره تا این حدکه آیین‌نامه‌های دولت می‌تواند به کاهش مضرات کمک کند را نیز مورد تاکید قرار دادند.

دوبلجیوی (Dubljevi) می‌گوید: "برای مثال، آیین‌نامه‌ها می‌توانند استفاده از AVs را در محیط‌های شهری و در نواحی دارای ترافیک عابران پیاده، محدود کنند. یکی از این دو سناریوی تنظیم شده بهتر از AVs ساماندهی نشده مجاز در جاده‌ها می‌باشد."

پس کدام سناریو بیشترین مزایا و کمترین مضرات را دارد؟

دوبلجیوی (Dubljevi) می‌گوید: "ساماندهی استفاده از AVs و محدودکردن مالکیت آن‌ها به اپراتورهای ناوگان تجاری کمی امیدوارکننده‌تر از این است که به عموم افراد اجازه داده شود که AVsخودشان را داشته باشند و اپراتوری آن را نیز بر عهده بگیرند." یعنی چون مالکیت ناوگان احتمالاً بیشتر باعث می‌شود که AVsبه طور مناسب حفظ شوند، ارتقاء نرم‌افزاری به‌موقع انجام می‌شود و الی آخر.

دوبلجیوی (Dubljevi) می‌گوید: "ما امیدواریم که دولت‌های فدرال، ایالتی و محلی از یافته‌های ما استفاده کنند تا به بررسی این مطلب بپردازند که چه آیین‌نامه‌های مناسب و به‌جایی وجود دارد که دررابطه‌با استفاده از وسایل نقلیه خودران باشند یا برای توسعه آیین‌نامه‌ها استفاده گردد در صورتی که هیچ‌کدامشان در کتاب‌ها آورده نشده‌اند."

این مقاله با حمایت مؤسسه علم و تکنولوژی کنان (Kenan Institute of Science and Technology) و تحقیقات و ابداعات دانشگاه دولتی کارولینای شمالی (North Carolina State University Research and Innovation) انجام شد.

منبع موضوع:

مواد و موضوعات توسط دانشگاه دولتی کارولینای شمالی (North Carolina State University) تهیه شدند.

نکته: محتوا ممکن است از نظر سبک نگارشی و طول مطلب ویرایش شده باشد.

ژورنال مرجع:

ولجکو دوبلجیوی (Veljko Dubljevi)، جورج لیست (George List)، جوآن میلوجویچ (Jovan Milojevich)، نیراو آجمری (Nirav Ajmeri)، ویلیام آ. بائویر (William A. Baue)، مونیندار پ. سینگ (Munindar P. Singh)، الینی بارداکا (Eleni Bardaka)، توماس آ. بیرکلند (Thomas A. Birkland)، چارلز ه. و. ادواردز (Charles H. W. Edwards)، روگر س. مایر (Roger C. Mayer)، لوآن مونته آن (Ioan Muntean)، توماس م. پاورز (Thomas M. Powers)، هشام آ. راخا (Hesham A. Rakha)، وانسه آ. ریکز (Vance A. Ricks)، م. شعیب سمندر (M. Shoaib Samandar).

یک سیستم اجتماعی فنی اخلاقی و گویا از وسایل نقلیه خودران: یک کاریرد نوین از تحلیل تصمیم چند معیاره

Toward a rational and ethical sociotechnical system of autonomous vehicles: A novel application of multi-criteria decision analysis

ژورنال PLOS ONE، 2021؛ 16 (8): e0256224 DOI: 10.1371/journal.pone.0256224

  انتشار : ۱ دی ۱۴۰۰               تعداد بازدید : 552

برچسب های مهم

دیدگاه های کاربران (0)

محبوب ترین ها


مطالب تصادفی

  • پروپوزال مدل کسب‌وکار آموزشگاه زبان Business model Educational language
  • پروپوزال مدل کسب وکار آموزشگاه رانندگی Business model driver licience
  • پروپوزال مدل کسب‌وکار امور مشترکین  Business model proposal Subscriber Affairs
  • پروپوزال مدل کسب‌وکار داروخانه دامپزشکی Business model proposal Veterinary Pharmacy
  • پروپوزال مدل کسب‌وکار داروخانه Business model proposal  Pharmacy
  • یادگیری انسان می‌تواند در ماده جامد دو برابر گردد
  • یافتن اشیاء گمشده به‌وسیله ربات
  • میکروب‌های خورشیدی برای تغذیه جهان!
  • مسیریابی فعالیت عضله به‌وسیله لباس
  • معادله جهانی شکل تخم‌مرغ

آذربایجان غربی، مهاباد، مجتمع تجاری و اداری نور، واحد 341، شتابدهنده کسبوکار کارما

بحث مدل کسب و کار با اصطلاح Business Model Canvas یا بوم مدل کسب و کار یا کانواس کسب و کار گره خورده است. ما در آرباکو به صورت کاملا ساده بوم کسبوکارهای مختلف را ارائه دهده و در مورد آن ها توضیحاتی را خواهیم داد.